This post is also available in:
English
简体中文 (Chinese (Simplified))
Memahami e-Invois Malaysia
Bagi menyokong pertumbuhan ekonomi digital, Kerajaan bercadang untuk melaksanakan e-Invois secara berperingkat dalam usaha meningkatkan kecekapan pengurusan pentadbiran cukai Malaysia. Ia selaras dengan Rancangan Malaysia Kedua Belas, di mana tumpuan diberikan kepada pengukuhan infrastruktur perkhidmatan digital dan pendigitalan pentadbiran cukai.
E-Invois ini akan membolehkan pengesahan dan penyimpanan transaksi serta-merta atau hampir serta-merta, memenuhi urus niaga Perniagaan-kepada-Perniagaan (B2B), Perniagaan kepada Pelanggan (B2C) dan Perniagaan kepada Kerajaan (B2G).
Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah memuat naik Garis Panduan E-Invois Tahun 2023 dalam portal rasminya sebagai rujukan dan panduan kepada pembayar cukai meliputi skop seperti berikut:
- Konsep pelaksanaan E-invois;
- Garis masa pelaksanaan E-invois;
- Proses pengeluaran dan penyerahan e-Invois kepada LHDN;
- Panduan penilaian kesediaan pembayar cukai; dan
- Spesifikasi medan data yang diperlukan.
Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah mengeluarkan Garis Panduan e-Invois (Versi 2.0) dan Garis Panduan Khusus e-Invois (Versi 1.0).
Ia mengandungi kemas kini seperti individu yang dikecualikan daripada mengeluarkan e-Invois, pengesahan e-Invois, penolakan/pembatalan e-Invois, dan medan data untuk e-Invois dan lampiran kepada e-Invois, antara lain.
Garis Panduan Khusus e-Invois (Versi 1.0) untuk menerangkan secara khusus transaksi berikut:-
- Transaksi dengan pembeli
- Penyata atau bil secara berkala
- Pengeluaran dan pembayaran balik
- Perkuisit dan faedah pekerjaan
- Perbelanjaan tertentu yang ditanggung oleh pekerja bagi pihak majikan
- e-Invois bil sendiri
- Transaksi yang melibatkan pembayaran dalam bentuk kewangan kepada ejen, peniaga atau pengedar
- Transaksi rentas sempadan
- Pembahagian keuntungan
- Pendapatan Asing
- Kadar pertukaran mata wang
- Gambaran keseluruhan Antara Muka Pengaturcaraan Aplikasi (API), dan
- Keselamatan siber
Pembayar cukai boleh mengakses dan memuat turun garis panduan ini bersama soalan (FAQ) melalui pautan https://www.hasil.gov.my/en/e-invoice/
Garis Masa Pelaksanaan e-Invois
E-Invois akan dilaksanakan secara berperingkat untuk memastikan peralihan yang lancar. Berikut ialah garis masa pelaksanaan e-Invois wajib:
Bil. | Pembayar cukai sasaran | Tarikh Pelaksanaan
|
1. | Pembayar cukai dengan perolehan tahunan atau hasil melebihi RM100 juta | 1 Ogos 2024
|
2. | Pembayar cukai dengan perolehan tahunan atau hasil melebihi RM25 juta dan sehingga RM100 juta | 1 Januari 2025
|
3. | Semua pembayar cukai | 1 Julai 2025
|
Aliran Kerja Gambaran Keseluruhan e-Invois
Rajah di bawah menunjukkan gambaran keseluruhan aliran kerja e-Invois dari titik penjualan dibuat atau transaksi dijalankan, dan e-Invois dikeluarkan oleh pembekal melalui Portal MyInvois atau API, sehingga tahap menyimpan e-Invois yang telah dibersihkan dalam pangkalan data LHDN untuk pembayar cukai melihat sejarah e-Invois masing-masing.
Model e-Invois
Untuk memudahkan peralihan pembayar cukai kepada e-Invois, LHDN telah membangunkan dua mekanisme penghantaran e-Invois yang berbeza:
a.Sebuah portal (Portal MyInvois) yang dihoskan oleh LHDN; dan
b. Antara Muka Pengaturcaraan Aplikasi (API).
Taxpayers can select the most suitable mechanism to transmit e-Invoice to IRB, based on their specific needs and business requirements.
Bil. | Mekanisme | Ciri Utama | Pertimbangan |
1. | Portal MyInvois | Membolehkan penjanaan individu melalui borang yang komprehensif dan pilihan untuk penjanaan kelompok melalui muat naik hamparan untuk memproses berbilang transaksi |
|
2. | API | Membolehkan perniagaan menghantar urus niaga volum tinggi dengan mudah |
|
Medan Mandatori dan Pilihan untuk e-Invois
Lampiran 1 dan 2 Garis Panduan E-Invois menetapkan senarai medan yang diperlukan dan pilihan untuk e-Invois dan lampiran kepada e-Invois. Pembayar cukai bebas untuk memasukkan medan tambahan, jika perlu.
Menilai Kesediaan e-Invois
Untuk memastikan perniagaan bersedia untuk pelaksanaan e-Invois pada bulan-bulan akan datang, berikut ialah beberapa langkah utama yang boleh dijalankan untuk menilai kesediaan dan penyeragaman:
- Memperuntukkan dan melengkapkan kakitangan dengan keupayaan yang diperlukan untuk menerima pakai dan menyelia pelaksanaan e-Invois;
- Tentukan ketersediaan sumber dan struktur data, keupayaan IT semasa untuk menyokong kesediaan sistem dan proses untuk mematuhi keperluan dan kewajipan e-Invois; dan
- Semak proses semasa dalam mengeluarkan dokumen transaksi (iaitu, invois, nota debit, nota kredit, nota bayaran balik).
Proses E-Invois
Rajah di bawah memberikan gambaran keseluruhan proses invois.
Senario 1: Di mana Pembeli memerlukan e-Invois
Langkah 1: Pembekal mendapatkan pengesahan daripada Pembeli jika e-Invois diperlukan.
Langkah 2: Jika Pembeli mengesahkan bahawa dia memerlukan e-Invois, Pembeli dikehendaki memberikan Pembekal maklumat yang diperlukan untuk memudahkan pengeluaran e-Invois.
Langkah 3: Pembekal dikehendaki melengkapkan baki medan yang diperlukan seperti yang digariskan dalam Lampiran 1 dan 2 Garis Panduan e-Invois dan terus mengeluarkan e-Invois.
Langkah 4: e-Invois yang disahkan boleh digunakan sebagai bukti perbelanjaan Pembeli, untuk mengesahkan transaksi tertentu bagi tujuan cukai.
Senario 2: Di mana Pembeli tidak memerlukan e-Invois
Langkah 1: Pembekal perlu mendapatkan pengesahan daripada Pembeli jika e-Invois diperlukan.
Langkah 2: Jika Pembeli mengesahkan bahawa tiada e-Invois diperlukan, Pembekal akan terus mengeluarkan resit/bil/invois kepada Pembeli (sama seperti amalan perniagaan semasa).
Langkah 3: Dalam tempoh tujuh (7) hari kalendar selepas akhir bulan, Pembekal akan mendapatkan butiran semua resit/bil/invois yang dikeluarkan untuk bulan sebelumnya dan mengeluarkan e-Invois disatukan sebagai bukti pendapatan Pembekal.
Langkah 4: Pembekal akan mengeluarkan e-Invois disatukan mengikut medan yang diperlukan seperti yang digariskan dalam Lampiran 1 dan 2 Garis Panduan e-Invois.
- Setelah e-Invois yang disatukan telah disahkan, LHDNM akan menghantar pemberitahuan kepada Pembekal sahaja. Akibatnya, tidak akan ada sebarang permintaan untuk penolakan daripada Pembeli.
- e-Invois yang disahkan akan berfungsi sebagai bukti pendapatan Pembekal. Oleh itu, e-Invois yang telah disahkan tidak diperlukan untuk dikongsi dengan Pembeli.
e-Invois Disatukan
Pembekal boleh mempertimbangkan kaedah penyatuan berikut:-
(a) Ringkasan setiap resit/ bil/ invois dibentangkan sebagai item baris berasingan dalam e-Invois disatukan. Contoh:
(b) Ringkasan semua resit/ bil/ invois dibentangkan sebagai item baris tunggal dalam e-Invois disatukan. Contoh:
(c) Setiap cawangan atau lokasi akan mengemukakan e-Invois yang disatukan, menggunakan sama ada (a) atau (b) di atas untuk resit/bil/invois yang dikeluarkan oleh cawangan atau lokasi tersebut.
(d) Ringkasan semua resit/bil/invois yang dikeluarkan oleh setiap cawangan atau lokasi dibentangkan sebagai item baris berasingan dalam e-Invois disatukan. Contoh:
*Perhatikan bahawa untuk mana-mana kaedah yang diguna pakai oleh perniagaan, nombor rujukan resit/ bil/ invois untuk setiap transaksi perlu disertakan di bawah medan ini dalam e-Invois yang disatukan.
Aktiviti tertentu yang memerlukan e-Invois dikeluarkan untuk setiap transaksi (iaitu, penyatuan e-Invois tidak dibenarkan)
Gambaran keseluruhan kaedah untuk Pembekal mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli
Ambil perhatian bahawa contoh yang diterangkan di bawah adalah cadangan yang disediakan untuk pertimbangan Pembekal. Pembekal dibenarkan mengguna pakai dan melaksanakan sebarang kaedah untuk mematuhi keperluan e-Invois dan meningkatkan pengalaman pelanggan mereka.
PENYATA ATAU BIL SECARA BERKALA
- Pada masa ini, perniagaan/industri/sektor tertentu mengamalkan pengeluaran penyata atau bil untuk merekodkan berbilang transaksi antara Pembekal dan Pembeli (cth, perniagaan, pengguna akhir, dll.) dalam tempoh masa yang ditetapkan (cth, bulanan, dwi-bulanan, suku tahunan, dwi-tahunan, setiap tahun), bukannya pengeluaran invois individu untuk setiap transaksi. Industri/sektor ini termasuk tetapi tidak terhad kepada:
- (a) Pembayaran digital/ elektronik
- (b) Perkhidmatan kewangan, termasuk perbankan dan institusi kewangan
- (c) Penjagaan kesihatan
- (d) Insurans
- (e) Pembrokeran saham
- (f) Telekomunikasi
- Selepas pelaksanaan e-Invois, Pembekal dikehendaki mengeluarkan e-Invois sebagai bukti pendapatan. Untuk meminimumkan gangguan perniagaan, LHDNM membenarkan Pembekal yang mengeluarkan penyata/bil secara berkala mengeluarkan e-Invois dalam format XML atau JSON untuk pengesahan LHDNM dan menukar e-Invois yang telah disahkan kepada persembahan visual dalam bentuk penyata/bil, untuk dihantar kepada Pembeli.
PEMBAYARAN ATAU PEMBAYARAN BALIK
- Bayaran balik merujuk kepada perbelanjaan yang ditanggung oleh penerima semasa memberikan perkhidmatan atau penjualan barangan kepada pembayar (iaitu, Pembeli), yang kemudiannya dibayar balik oleh pembayar. Perbelanjaan tersebut termasuk kos tambang penerbangan, perjalanan, penginapan, telefon dan caj fotostat.
- Pengeluaran adalah perbelanjaan luar saku yang ditanggung oleh pembayar (iaitu, pembeli) dan dibayar kepada pihak ketiga (bagi pihak pembayar) oleh penerima berkaitan dengan perkhidmatan yang diberikan atau penjualan barang oleh penerima kepada pembayar.
Senario 1: Pembekal 1 mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli
Langkah 1: Pembekal 2 menandatangani perjanjian dengan Pembeli untuk pembekalan barang atau penyediaan perkhidmatan. Sebagai sebahagian daripada pengaturan, Pembekal 2 akan membuat pembayaran bagi pihak Pembeli untuk menyelesaikan sebarang perbelanjaan yang ditanggung dalam tempoh kontrak.
Langkah 2: Selepas membuat jualan atau transaksi, Pembekal 1 akan mengeluarkan e-Invois terus kepada Pembeli mengikut medan yang diperlukan seperti yang digariskan dalam Lampiran 1 dan 2 Garis Panduan e-Invois dan menyerahkannya kepada LHDNM untuk pengesahan.
Langkah 3: Pembekal 2 akan membuat pembayaran bagi pihak Pembeli kepada Pembekal 1 untuk menyelesaikan jumlah tertunggak. Pembekal 1 akan mengeluarkan bukti pembayaran kepada Pembekal 2 untuk penyelesaian.
Langkah 4: Pembekal 2 akan mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli untuk barangan yang dibekalkan atau perkhidmatan yang diberikan oleh Pembekal 2 kepada pembeli (proses mengeluarkan e-Invois adalah serupa dengan Langkah 2 di atas). Pembekal 2 tidak boleh memasukkan pembayaran yang dibuat bagi pihak Pembeli dalam e-Invois Pembekal 2 mahupun mengeluarkan e-Invois tambahan untuknya.
Pembekal 2 memberikan bukti pembayaran kepada Pembeli untuk mendapatkan semula bayaran yang dibuat kepada Pembekal 1 bagi pihak Pembeli.
Senario 2: Pembekal 1 mengeluarkan e-Invois kepada Pembekal 2
Langkah 1: Pembekal 2 menandatangani perjanjian dengan Pembeli untuk pembekalan barang atau penyediaan perkhidmatan. Sebagai sebahagian daripada pengaturan, Pembekal 2 akan membuat pembayaran bagi pihak pembeli untuk menyelesaikan sebarang perbelanjaan yang ditanggung dalam tempoh kontrak.
Langkah 2: Selepas membuat jualan atau transaksi, Pembekal 1 akan mengeluarkan e-Invois kepada Pembekal 2 mengikut medan yang diperlukan seperti yang digariskan dalam Lampiran 1 dan 2 Garis Panduan e-Invois dan menyerahkannya kepada LHDNM untuk pengesahan.
Langkah 3: Pembekal 2 akan membuat pembayaran kepada Pembekal 1. Pembekal 1 akan mengeluarkan bukti pembayaran kepada Pembekal 2 untuk penyelesaian.
Langkah 4: Pembekal 2 akan mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli (sama seperti Langkah 2 di atas) untuk merekodkan jumlah yang ditanggung bagi pihak Pembeli (cth, pembayaran/pembayaran balik) bersama-sama dengan barangan yang dijual atau perkhidmatan yang diberikan oleh Pembekal 2, yang akan dibentangkan sebagai item baris berasingan dalam e-Invois.
PERKUISIT DAN FAEDAH PEKERJAAN
- Ia mungkin termasuk faedah dalam bentuk tunai atau barangan yang diterima oleh pekerja daripada majikan atau pihak ketiga berkenaan dengan memiliki atau menjalankan pekerjaan, seperti:
(a) Liabiliti kewangan pekerja (cth, bil utiliti, bayaran letak kereta, dan caj penyelenggaraan kereta)
(b) Keahlian kelab
(c) Keahlian gim
(d) Langganan profesional
(e) Elaun (cth, elaun perjalanan, elaun petrol atau kadar tol, kadar/elaun letak kereta, elaun makan)
- Jika pekerja dibenarkan menuntut perbelanjaan sedemikian daripada majikannya, pekerja dikehendaki membuktikan ketulenan perbelanjaan tersebut dengan dokumen sokongan (cth, bil, resit, invois, penyata, slip pembayaran, dll.).
- Selepas pelaksanaan e-Invois, pekerja dikehendaki meminta e-Invois dikeluarkan kepada majikan mereka sebagai bukti perbelanjaan, setakat yang boleh.
- LHDNM mengiktiraf potensi cabaran dalam mendapatkan e-Invois untuk dikeluarkan atas nama majikan (sebagai Pembeli). Dalam hal ini, LHDNM menyediakan konsesi berikut:
-
- (a) Perniagaan akan dibenarkan meneruskan penggunaan e-Invois yang dikeluarkan atas nama pekerja untuk menyokong transaksi tertentu sebagai bukti perbelanjaan untuk tujuan cukai.
- (b) Sekiranya pembayaran dibuat kepada pembekal asing, kedua-dua majikan dan pekerja tidak perlu mengeluarkan e-Invois bil sendiri. Oleh itu, LHDNM akan menerima resit/bil/invois pembekal asing sebagai bukti perbelanjaan.
E-INVOIS BIL SENDIRI
Untuk tujuan e-Invois, e-Invois bil sendiri akan dibenarkan untuk transaksi berikut:
Bayaran kepada ejen, peniaga, pengedar, dsb.
(b) Barangan yang dijual atau perkhidmatan yang diberikan oleh pembekal asing
(c) Pengagihan keuntungan (cth, pengagihan dividen)
(d) Urus niaga e-Dagang
(e) Bayar kepada semua pemenang pertaruhan dan permainan (di kasino dan dari mesin permainan dikecualikan daripada e-Invois bil sendiri sehingga diberitahu kelak)
(f) Perolehan barangan atau perkhidmatan daripada pembayar cukai individu (yang tidak menjalankan perniagaan)
Jika Pembeli dikehendaki mengeluarkan e-Invois bil sendiri, Pembeli akan mengambil alih peranan Pembekal sebagai pengeluar e-Invois dan menyerahkannya kepada LHDNM untuk pengesahan. Selepas pengesahan, Pembeli boleh menggunakan e-Invois yang disahkan sebagai bukti perbelanjaan untuk tujuan cukai.
PEMBAYARAN DALAM BENTUK KEWANGAN KEPADA EJEN, PENIAGA ATAU PENGEDAR
Gambaran umum pembayaran kepada ejen, peniaga atau pengedar:
- Apabila Pembeli memperoleh barangan atau perkhidmatan daripada Penjual melalui Ejen/ Peniaga/ Pengedar, Penjual dikehendaki mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli untuk merekodkan transaksi.
- Jika Pembeli tidak meminta e-Invois dikeluarkan, Penjual akan mengeluarkan resit/bil/invois biasa kepada Pembeli. Selepas itu, Penjual dikehendaki mengeluarkan e-Invois yang disatukan, mengagregatkan semua resit/bil/invois yang dikeluarkan untuk bulan sebelumnya, sebagai bukti pendapatan dalam tempoh tujuh (7) hari kalendar selepas akhir bulan.
- Selepas membuat jualan atau transaksi, Ejen/ Peniaga/ Pengedar layak menerima bayaran daripada Penjual (cth, komisen).
- Bagi tujuan pengeluaran e-Invois bil sendiri, peranan kedua-dua pihak adalah seperti berikut:
-
- (a) Pembekal: Ejen/ Peniaga/ Pengedar
- (b) Pembeli: Penjual (menganggap peranan Pembekal untuk mengeluarkan e-Invois bil sendiri sebagai bukti perbelanjaan)
- Contoh Pengeluaran e-Invois bil sendiri daripada Penjual kepada Ejen/ Peniaga/ Pengedar: Ali bekerja sebagai ejen jualan Chère Automotive Sdn Bhd (CASB). Pada 22 Jun 2024, Ali menjual sebuah kereta (model Schnell) pada harga RM600,000 dan memperoleh komisen 20% daripada jualan yang dibuatnya. CASB mengeluarkan e-Invois bil sendiri kepada Ali, merekodkan komisen 20% yang diperoleh oleh Ali sebagai bukti pendapatan dan bukti perbelanjaan untuk CASB. Di bawah ialah contoh e-Invois bil sendiri yang dikeluarkan oleh CASB kepada Ali:
TRANSAKSI MERENTAS SEMPADAN
- Urus niaga rentas sempadan melibatkan transaksi antara pembeli Malaysia dan pembekal asing dan begitu juga sebaliknya.
- Barangan yang dijual atau perkhidmatan yang diberikan oleh Penjual Asing kepada Pembeli Malaysia: Memandangkan Penjual Asing tidak diberi mandat untuk melaksanakan e-Invois Malaysia, Pembeli Malaysia dikehendaki mengeluarkan e-Invois bil sendiri untuk mendokumenkan perbelanjaan tersebut. E-Invois bil sendiri diperlukan untuk menyokong transaksi tersebut untuk tujuan cukai.
- Barangan yang dijual atau perkhidmatan yang diberikan oleh Penjual Malaysia kepada Pembeli Asing: Selepas pelaksanaan e-Invois, Penjual Malaysia dikehendaki mengeluarkan e-Invois kepada Pembeli Asing untuk merekodkan pendapatan tersebut.
AGIHAN KEUNTUNGAN (Cth, AGIHAN DIVIDEN)
- Pengagihan Domestik
- Pada masa ini, syarikat yang mengagihkan keuntungan kepada pemegang sahamnya mengeluarkan baucar dividen atau waran dividen kepada pemegang sahamnya
- Selepas pelaksanaan e-Invois di Malaysia, syarikat yang tidak berhak memotong cukai di bawah Seksyen 108 Akta Cukai Pendapatan 1967 serta pembayar cukai yang disenaraikan di Bursa Malaysia akan dikecualikan daripada mengeluarkan e-Invois bil sendiri bagi pengagihan dividen. . Sejajar dengan itu, pemegang saham mereka tidak perlu mengeluarkan e-Invois sebagai bukti pendapatan.
- Walau bagaimanapun, pembayar cukai selain daripada yang dinyatakan dalam Seksyen 11.1.2 dikehendaki mengeluarkan e-Invois bil sendiri untuk mendokumenkan perbelanjaan. Begitu juga, e-Invois bil sendiri akan berfungsi sebagai bukti pendapatan untuk Pembekal (iaitu, penerima pengagihan keuntungan).
- Keuntungan/ Dividen Asing
- Untuk sebarang keuntungan/dividen asing yang diterima di Malaysia, penerima dikehendaki mengeluarkan e-Invois untuk didokumenkan sebagai bukti pendapatan bagi tujuan cukai.
- Bagi tujuan pengeluaran e-Invois, peranan kedua-dua pihak adalah seperti berikut:
- (a) Pembekal: Penerima Untung/ Dividen
- (b) Pembeli: Pengedar Asing
PENDAPATAN ASING
- E-Invois diperlukan untuk semua pendapatan asing yang diterima di Malaysia dari luar Malaysia sebagai bukti pendapatan untuk tujuan cukai.
- Bagi tujuan pengeluaran e-Invois, peranan kedua-dua pihak adalah seperti berikut::
- (a) Pembekal: Penerima Pendapatan asing
- (b) Pembeli: Orang yang membuat pembayaran kepada Penerima Pendapatan
- Penerima Pendapatan hendaklah mengeluarkan e-Invois selewat-lewatnya pada akhir bulan selepas bulan penerimaan pendapatan asing tersebut.
Jika anda memerlukan bantuan dengan e-Invois, sila hubungi 3E Accounting hari ini. Kami berada di sini untuk memberikan anda sokongan yang anda perlukan.