This post is also available in: English 简体中文 (Chinese (Simplified))

Percukaian Malaysia ke atas Pendapatan Berpunca dari Luar Negara

Malaysia mengamalkan sistem percukaian pendapatan berdasarkan wilayah.

 

Skop Cukai

Kebolehcukaian pendapatan dikawal oleh Seksyen 3 Akta Cukai Pendapatan 1967 (ITA) yang menyatakan bahawa “pendapatan akan dikenakan cukai bagi setiap tahun taksiran (“YA”) atas pendapatan mana-mana individu yang terakru di atau diperoleh dari Malaysia atau diterima di Malaysia dari luar Malaysia”.
Frasa “terakru di atau diperoleh dari Malaysia” bermaksud sumber pendapatan mesti berada di Malaysia.

Pendapatan yang terakru di atau diperoleh dari Malaysia akan dikenakan cukai pada masa ia terakru atau diperoleh, tanpa mengira sama ada pendapatan itu telah diterima di Malaysia atau tidak.

Seksyen 3 ITA meluaskan skop wilayah untuk memasukkan pendapatan berpunca dari luar negara yang diterima di Malaysia dari luar Malaysia. Pendapatan berpunca dari luar negara merujuk kepada pendapatan yang terakru di atau diperoleh dari bidang kuasa cukai di luar Malaysia.

Bermula dari YA 2004, pendapatan berpunca dari luar negara yang diperoleh dari sumber di luar Malaysia dan diterima di Malaysia oleh mana-mana individu (selain syarikat pemastautin yang menjalankan perniagaan perbankan, insurans, atau pengangkutan laut atau udara) tidak tertakluk kepada cukai pendapatan Malaysia.

 

Penentuan Pendapatan Perniagaan

Penentuan pendapatan perniagaan ditakrifkan di bawah Seksyen 12 ITA.
Menurut Seksyen 12(1)(a) ITA, jumlah pendapatan kasar dari perniagaan yang tidak dikaitkan dengan operasi perniagaan yang dijalankan di luar Malaysia akan dianggap diperoleh dari Malaysia.

Seksyen 12(1)(a) berfungsi sebagai seksyen sisa, yang mana apa sahaja pendapatan kasar yang tidak dikaitkan dengan operasi perniagaan yang dijalankan di luar Malaysia akan dianggap sebagai pendapatan yang diperoleh dari Malaysia. Skop ini lebih luas daripada sekadar memperlakukan pendapatan kasar yang dikaitkan dengan operasi perniagaan yang dijalankan di Malaysia.

Oleh itu, jika pendapatan kasar berkaitan dengan kerja yang dilakukan di luar Malaysia dan pembayar cukai ingin memperlakukannya sebagai pendapatan berpunca dari luar negara, pembayar cukai perlu membuktikan bahawa pendapatan itu dikaitkan dengan operasi perniagaan yang dijalankan di luar Malaysia.

Jika perniagaan terdiri sepenuhnya atau sebahagian daripada pembuatan, penanaman, perlombongan, pengeluaran, atau penuaian di Malaysia bagi mana-mana barang, produk, hasil, atau lain-lain, pendapatan kasar dari penjualan barang-barang tersebut di luar Malaysia dalam proses menjalankan perniagaan akan dianggap diperoleh dari Malaysia. Ini dinyatakan di bawah Seksyen 12(1)(b)(i).

Jika barang-barang, produk, dsb. tersebut dieksport semasa menjalankan perniagaan dan Seksyen 12(1)(b)(i) tidak terpakai, maka nilai pasaran barang, produk, dsb. tersebut pada masa eksport akan dianggap sebagai pendapatan kasar yang diperoleh dari Malaysia [Seksyen 12(1)(b)(ii)].

 

Operasi Perniagaan yang Dijalankan di Malaysia

Menentukan lokasi sumber pendapatan boleh menjadi rumit dan kontroversial. Tiada peraturan universal yang boleh digunakan untuk setiap situasi bagi menentukan sama ada pendapatan itu berpunca dari Malaysia atau luar negara. Ia bergantung pada sifat keuntungan dan transaksi yang menghasilkan keuntungan tersebut.
Beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan untuk menentukan sama ada perniagaan dijalankan di Malaysia termasuk:

  • Sama ada kontrak dimeterai di Malaysia;
  • Sama ada stok disimpan di Malaysia untuk memenuhi pesanan;
  • Sama ada pemindahan hak milik dan risiko perdagangan stok berlaku di Malaysia;
  • Sama ada hasil jualan diterima di Malaysia;
  • Sama ada perkhidmatan diberikan di Malaysia.

Faktor-faktor ini secara individu tidak konklusif dan mesti dipertimbangkan secara kolektif.
Secara amnya, kehadiran fizikal langsung seseorang (melalui penubuhan cawangan atau penubuhan syarikat) di Malaysia secara jelas menunjukkan perniagaan dijalankan di Malaysia.

 

Perubahan Berkuat Kuasa Mulai 2022

Mulai 1 Januari 2022, pendapatan berpunca dari luar negara (Foreign-Sourced Income – FSI) bagi pemastautin cukai Malaysia (termasuk syarikat dan individu) yang diterima di Malaysia akan dikenakan cukai. Terdapat tempoh peralihan dari 1 Januari 2022 hingga 30 Jun 2022 di mana FSI yang dibawa masuk ke Malaysia akan dikenakan cukai pada kadar 3% ke atas pendapatan kasar. FSI yang dibawa masuk ke Malaysia selepas 1 Julai 2022 akan dikenakan cukai pada kadar cukai semasa.
Walau bagaimanapun, pengecualian cukai diberikan ke atas pendapatan luar negara yang diterima di Malaysia oleh pemastautin dari 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2026 tertakluk kepada syarat tertentu (lanjutan hingga 31 Disember 2036 bagi individu pemastautin).

Pendapatan luar negara yang diterima di Malaysia yang layak untuk pengecualian cukai adalah seperti berikut:

  1. Pendapatan dividen luar negara yang diterima di Malaysia oleh syarikat pemastautin, LLP pemastautin, dan individu pemastautin berkaitan dengan perniagaan perkongsian di Malaysia [P.U.(A) 235/2022 dan P.U.(A) 157/2024].
  2. Semua pendapatan luar negara selain daripada pendapatan dari perniagaan perkongsian yang diterima di Malaysia oleh individu pemastautin [P.U.(A) 234/2022].

LHDN telah mengeluarkan Garis Panduan mengenai Rawatan Cukai berkaitan Pendapatan yang Diterima dari Luar Negara untuk menjelaskan apa yang dianggap sebagai pendapatan berpunca dari luar negara, bagaimana ia akan dikenakan cukai atau dikecualikan, serta sebarang potongan atau pelepasan yang tersedia.
Bagi pendapatan dividen luar negara yang diterima di Malaysia oleh syarikat pemastautin, LLP pemastautin, dan individu pemastautin berkaitan dengan perniagaan perkongsian di Malaysia, syarat-syarat kelayakan adalah seperti berikut:

  1. Pendapatan dividen telah dikenakan cukai di negara asal (Nota 1) dan kadar cukai tertinggi (headline tax rate) sekurang-kurangnya 15% (Nota 2); atau
  2. Mematuhi keperluan ekonomi substantif (Nota 3).

Nota 1:
Pendapatan dividen telah dikenakan cukai pendapatan atau cukai pegangan di negara asal, atau dikenakan cukai asas di negara asal, atau keuntungan asas tidak dikenakan cukai disebabkan:

  • Kerugian tidak diserap atau elaun modal;
  • Keuntungan modal;
  • Peraturan cukai di bawah rejim konsolidasi cukai di negara asal; atau
  • Menikmati insentif cukai yang mematuhi keperluan substantif di negara asal.

Nota 2:
Kadar cukai tertinggi merujuk kepada kadar cukai korporat tertinggi di negara asal pada tahun pendapatan dividen luar negara diterima di negara asal. Kadar cukai tertinggi tidak semestinya kadar cukai sebenar yang dikenakan.

Nota 3:

Syarikat pemastautin, LLP pemastautin, atau individu pemastautin berkaitan dengan perniagaan perkongsian di Malaysia dianggap mempunyai ekonomi substantif jika ia:

  • Mempekerjakan bilangan kakitangan yang mencukupi dengan kelayakan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti ekonomi yang ditetapkan di Malaysia; dan
  • Menanggung jumlah perbelanjaan operasi yang mencukupi untuk melaksanakan aktiviti ekonomi yang ditetapkan di Malaysia.

Memandangkan cara operasi berbeza antara industri, adalah tidak praktikal untuk menentukan sebarang ambang minimum bagi keperluan ekonomi substantif kerana ia bergantung kepada fakta setiap kes. Faktor yang akan diambil kira termasuk:

  • Bilangan kakitangan yang mengambil kira sifat aktiviti berkaitan, contohnya sama ada ia adalah industri yang bergantung pada modal atau buruh;
  • Sama ada kakitangan diambil bekerja secara sepenuh masa atau separuh masa;
  • Sama ada premis pejabat digunakan untuk menjalankan aktiviti berkaitan dan sama ada premis itu mencukupi untuk aktiviti tersebut.

Aktiviti ekonomi yang ditetapkan bermaksud:
1. Entiti pemegangan pelaburan

  • Memegang dan mengurus penyertaan ekuiti dalam entiti lain; atau
  • Membuat keputusan strategik yang diperlukan berkaitan aset yang diperoleh, dipegang atau dilupuskan oleh entiti tersebut; dan mengurus serta menanggung risiko utama berkaitan aset tersebut.

2. Selain daripada entiti pemegangan pelaburan

  • Bagi Syarikat/LLP/individu pemastautin berkaitan dengan perniagaan perkongsian di Malaysia yang menjalankan perdagangan, profesion atau perniagaan di Malaysia, aktiviti ekonomi yang ditetapkan merujuk kepada operasi perniagaan yang dijalankan.

Pengarah perkhidmatan yang diambil bekerja berdasarkan kontrak perkhidmatan dan bukan kontrak untuk perkhidmatan boleh dianggap sebagai pekerja. Oleh itu, pengarah bukan perkhidmatan tidak dianggap sebagai pekerja.
Penyumberan luar aktiviti ekonomi yang ditetapkan dibenarkan jika syarat berikut dipatuhi:

  • Aktiviti ekonomi yang ditetapkan dijalankan oleh entiti sumber luar di Malaysia;
  • Pihak yang menyumber luar telah melaksanakan pemantauan dan kawalan yang mencukupi terhadap aktiviti ekonomi yang ditetapkan yang dilakukan oleh entiti sumber luar;
  • Entiti sumber luar dijangka mengenakan bayaran kepada pihak yang menyumber luar bagi aktiviti ekonomi yang ditetapkan yang dijalankan, tertakluk kepada peraturan harga pindahan;
  • Bilangan kakitangan yang layak diambil bekerja dan jumlah perbelanjaan operasi yang ditanggung oleh entiti sumber luar di Malaysia sepadan dengan tahap aktiviti ekonomi yang ditetapkan yang dijalankan oleh entiti sumber luar; dan
  • Jika entiti sumber luar menyediakan perkhidmatan kepada lebih daripada satu pihak yang menyumber luar, pengiraan perbelanjaan mesti diagihkan dengan sewajarnya.

Bagi individu pemastautin, syarat kelayakan untuk semua pendapatan berpunca dari luar negara dikecualikan adalah seperti berikut:

  1. Pendapatan luar negara telah dikenakan cukai pendapatan atau cukai pegangan di negara asal; atau
  2. Tidak dikenakan cukai di negara asal disebabkan:-
  • Pendapatan luar negara tidak dikenakan cukai di bawah sistem cukai negara asal;
  • Tidak mencapai ambang boleh dikenakan cukai;
  • Pendapatan luar negara dikecualikan disebabkan insentif cukai;
  • Pendapatan dividen luar negara telah dikenakan cukai asas;
  • Keuntungan asas pendapatan dividen luar negara tidak dikenakan cukai disebabkan:
    • Kerugian tidak diserap atau elaun modal;
    • Keuntungan modal;
    • Peraturan cukai di bawah rejim konsolidasi cukai di negara asal; atau
    • Menikmati insentif cukai yang mematuhi keperluan substantif di negara asal.