This post is also available in: English 简体中文 (Chinese (Simplified))

Surat Perletakan Jawatan Adalah Pendekatan Profesional dan Sah untuk Tamatkan Kerja

CARA MENULIS SURAT BERHENTI KERJA DI MALAYSIA Terdapat banyak sebab untuk orang berpindah kerja hari ini. Antara sebab yang lazim adalah untuk memperoleh pendapatan yang lebih tinggi. Bagi sesetengah orang, mereka benar-benar mencari cabaran baharu untuk meningkatkan kemahiran dan pengalaman mereka. Walau apa pun alasan yang anda ada untuk melompat ke pekerjaan baharu, pastikan anda meninggalkan syarikat semasa dengan cara yang baik dan profesional. Anda boleh berbuat demikian dengan memikirkan cara menulis surat perletakan jawatan di Malaysia melalui kaedah yang betul.

 

Kontrak Yang Mengikat

Tahukah anda bahawa kontrak pekerjaan yang disertakan bersama surat tawaran adalah ikatan secara sah? Kontrak pekerjaan di Malaysia adalah wajib untuk tugasan yang diperlukan lebih daripada sebulan. Walaupun anda bekerja selama dua bulan sahaja, anda berhak mendapat kontrak pekerjaan. Kontrak pekerjaan dikawal oleh Akta Kerja 1955. Pada penerimaan pertama surat tawaran, ramai yang lupa membaca kontrak pekerjaan. Pekerja biasanya merujuk kepada kontrak apabila terdapat pertikaian di tempat kerja atau mengetahui tempoh notis mereka untuk berhenti daripada syarikat. Kebanyakan kontrak pekerjaan di Malaysia mempunyai tempoh percubaan, dan ia terpakai kepada kedua-dua pekerja tetap dan pekerja dengan jangka tetap.

 

Menamatkan Kontrak

Lazimnya, kontrak pekerjaan akan menyatakan cara penamatan berfungsi dalam syarikat. Ia juga akan menyatakan tempoh percubaan pekerja tersebut. Mengikut amalan biasa, pekerja dalam percubaan mungkin tidak perlu menyempurnakan tempoh notis peletakan jawatan. Sesetengah syarikat menerima pakai dan menyatakan tempoh notis paling sedikit walaupun dalam tempoh percubaan. Tetapi tempoh notis yang berbeza akan dikenakan kepada pekerja apabila mereka telah menyelesaikan tempoh percubaan. Kebanyakan syarikat menegaskan antara satu hingga tiga bulan tempoh notis untuk pekerja. Jika tiada yang dinyatakan, pekerja boleh merujuk kepada peruntukan Akta Kerja untuk tempoh notis. Bagi pekerja yang bekerja kurang daripada dua tahun, tempoh notis mereka adalah empat minggu. Bagi pekerja yang telah bekerja antara dua hingga lima tahun, tempoh notis mereka ialah enam minggu. Pekerja kanan yang telah bekerja dengan syarikat selama lebih daripada lima tahun akan diberi tempoh notis sehingga lapan minggu. Dengan merujuk kepada tempoh notis ini, pekerja boleh mengira dengan sewajarnya hari terakhir mereka di pejabat.

 

Warkah Terakhir

Cara menulis surat perletakan jawatan di Malaysia agak mudah. Sebaik sahaja anda telah memutuskan tarikh berkuat kuasa, anda boleh mula menulis warkah terakhir untuk menamatkan pekerjaan anda. Draf surat anda dengan mengalamatkan kepada bos anda dan pihak yang berkaitan, termasuk HR anda. Tajuk subjek anda perlu tepat supaya orang yang membaca surat itu boleh mengharapkan kandungan yang serupa. Mulakan surat anda merujuk perkara tersebut dan nyatakan hasrat anda untuk meletakkan jawatan anda sekarang, berkuat kuasa serta-merta atau memberi tarikh berkuat kuasa. Perenggan seterusnya boleh mengandungi sebab pemergian anda atau ucapan terima kasih yang ringkas tentang tempoh dan pengalaman yang diperoleh daripada syarikat. Akhiri dengan ucapan terima kasih dan tandatangani surat itu.

CARA MENULIS SURAT BERHENTI KERJA DI MALAYSIA